20070612

Äntligen dags för nätverksförsvar!

När jag engagerade mig politiskt för att jobba med ungdomars meningsfulla fritid och världsfred. Har jag haft alltid haft en grundsyn att dialog och "kompiskap" leder långt, vilket jag försökt praktisera i vardagen med. Därav var det inte svårt att fatta det inre beslutet och lyfta frågan inom Nordiska Centerungdomen om att slopa kravet på nationella gränsförsvar. Vi har ju numera mycket vänner så låt oss samarbeta med dem, vi behöver inte vakta gränser mot varandra!


Från våra goda vänner i Svensk Ungdom kom genast hurrarop, framförallt som man har en helt svensktalande brigad i Nyland om jag inte minns fel. "Den skulle vara en ypperlig länk i ett nordiskt samarbete", sas det. Idén fick inte medhåll av alla så den föll enligt konsensus principen som då användes i NCF.



Idag på SvD Brännpunkt skriver Försvarsmaktens strategi- och utvecklingschefer om samma ämne. Det verkar som man har samma pragmatiska syn på försvaret vilket jag finner mycket bra. Kanske debatten också kommer leda till att vi i Europa kan leva som likar och vänner. För att tillsammans jobba i en framtiden förskonad från krig och andra konflikter i största möjliga utsträckning.

Nu far jag hem för att stick ut och jogga men då började regna, illa!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är mer spm är illa. Du är en naiv potatismarxist som bedriver verklighetsflykt modell (s), ert moderparti. Det finns nog med 5:e- kolonnare i riksdagen så ditt bidrag behövs inte.

Jonas Rask Samuelsson sa...

Det är än mer som är illa då du själv som anonym bör tituleras 5:e kolonnare. Vad verklighetsflykten består av får du gärna sakligt redogöra för. Tills dess - au revoir...