20070605

Monopolet spricker?

DN, SvD och självklart Östersundsposten rapporterar alla bifallet i målet om privatimporterad sprit från annat EU land via internet till Sverige. Nu kommer det bli tillåtet med privatimport...

Jag tror att det stora svenska "statliga näringslivet" snarast omformar sig och systembolaget blir ett franchisé företag. Då jag är ganska dålig på att köpa med mig massor med sprit från utlandet kommer jag nog inte orka handla via nätet men nu borde konkurrensen göra att våra kommande butiker blir mer diversifierade...

Med stort hopp och glädje ser jag nu en möjlighet att lättare kunna få tag på några gamla favoriter...Estrella Damm (Barcelona tiden) och Hälsinge rököl (Centerstämman i Sthlm, ölet finns inte i Hälsingland)...

ps: Hur mycket tror ni att den uthällda spriten kommer kosta svenska staten och tullen? Kanske vore det bättre att i efterhand ha krävt in skatterna från de som privatimporterat? :ds

Inga kommentarer: