20070112

Skäl till att engagera sig i kyrkan!

Scannade av de större tidningarna och blicken fastnade på följande nyhet:

Präster förbjöd MFF-standar vid begravning.

Först tänkte jag "så där ja, det är väl nåt huligan relaterat eller bråk och brott!?" Efter att ha läst artikeln kände jag att jag verkligen blev upprörd först för mina fördomar sen för prästernas agerande. "Det får inte finnas andra symboler än kyrkans symboler i kyrkan, därför får inte Malmö FF-standaret vara med." löd motivering.

Denna man som troligen i stor del av sitt liv verkat och varit en aktiv del av samhället. Får inte efter ett avslutat verk begravas så som han önskar. Denna man har säkerligen bett till Gud och trott/hoppats på större makter fler gånger än snittmalmöbon. Men på den yttersta dagen säger prästen nej till att begravas i enlighet sin "hans livstro".

Mannen har varit aktiv i ordensällskapet Fotbollsföreningens vänner, och säkert bidragit med sitt idéella engagemang till det berg av idéellt arbete föreningssverige är. Detta är ett bevis på att kyrkan inte har hängt med sin tid. Tänk er om det skulle vara någon av de här riktiga fotbollsnördarna i Storbrittanien nånstans, landet där Robbie Williams låtar spelas mest av alla på begravningarna, det skulle ju få man ur huse och rulla prästen i tjära och fjädrar. Jag mår riktigt dåligt när jag tänker på hur de anhöriga och de aktiva i förening blivit bemötta. Klart karln ska få som han vill, han är trots allt troende.


Jag hoppas det finns någon i domkapitlet som ställer prästerna till svar!


1 kommentar:

Jonas Rask Samuelsson sa...

Skulle säkert vara bra, men inte i detta fall

Mitt perpsektiv på det hela är att Kyrkan ofta vill "vara en del av samhället" och jag hoppas ju att man får vara med på sina egna villkor. Jag menar att på flertalet av matcherna har säkerligan den avlidne ifråga bett till högre makter om hjälp för att få se sitt lag vinna, och verkligen trott på hjälp. Han är en aktiv del i församlingen och samhället därav skulle begravningen kunna "hylla" honom och hans engagemang i jordelivet. Han är rent utav ett föredöme kanske?

I detta fall kan jag inte se hur detta skulle tvinga kyrkan "emot deras övertygelse". Den avlidne fannn ju sitt i att stödja MFF, fanns inte MFF kanske det blivit andra mindre vägar att spendera fritiden med!?

Det behövs ju fler av dessa i samhället som är "in it for the love of the game".

Därför tycker jag det är konstigt agerat mot en medlem av prästens egen församling.