20070108

Carl Bildt, Vostok Nafta optioner och TV4:s "otillbörliga trams"

Efter att min syster igår ringt och vi blivit rediga ovänner efter att ha sett det omtalade inslaget i TV4, där en redan märkbart irriterad Utriksminister är lika attackfokuserad som frågorna är dålig journalistik, kan jag bara sucka. Till råga på allt har jag nu gjort min längsta blogginlägg men det är med själ jag skrivit detta, för under de senaste 24 timmarna har mitt förtroende för media rubbats rejält.


Nu till tråden i mitt inlägg som visar på ett exempel av dålig svensk journalistik och illvilja mot de som tjänar mycket pengar i detta land. Det hela kommer att illusteras av TV4.se själv och en sida från DN.se


28 oktober - Bengt Magnusson intervjuar Carl Bildt om optionerna.

I lugn och ro diskuteras detta ämne och Bengt ställer alla frågor och Bildt svarar. En rejäl genomgång av ärendet. "Jag kommer sälja dem så fort som möjligt som jag har sagt tidigare, kommenterar Bildt". Vidare säger Carl Bildt att "Först beslutade jag att inte röra aktierna, men sen såg jag och andra över ex. Vostok Nafta optionerna för att inte det ska uppstå ex jäv."

Roligast är Bengts fråga, 6 minuter in i klippet, som lyder "Kommer du göra så att pengarna kommer något som kommer allmänheten eller miljön till del med pengarna?".


13 December - Fem miljoner i optionsvinst för Bildt

"Cirka fem miljoner kronor i dagens kurs. Så mycket tjänade utrikesminister Carl Bildt när han nu löst in sina 15 000 optioner i energiföretaget Vostok Nafta, rapporterar SVT:s Aktuellt.

"Som styrelseledamot i företaget fick Bildt optioner med rätt att köpa aktier billigt. När han blev minister avgick han ur styrelsen, men behöll optionerna i väntan på att kunna lösa in dem."

Japp TV4 har kvällstidningsstatus på rubriken som lyder "Fem miljoner i optionsvinst för Bildt". Är det en nyhet? För det här är väl egentligen en gammal nyhet, eller är det så att man inte får tjäna stora pengar utan att slängas ut i mediadrevet? Hur många fler gör liknande affärer dagligen? Aja låt gå, de får väl rapportera att rika gör bra affärer. Ingen nyhet i mina ögon, men men.


7 Januari 2007 - Nu startar drevet - han har tjänat för mycket

I en mycket oproffsig intervju som TV4:s reporter Ulf Kristoffersson inleder med "Grundfrågan lyder naturligvis - Varför valde han att ta emot de här pengarna från Vostok Nafta?" blir Carl Bildt irriterad och biter ifrån och en 5 minuter lång period av prat i munnen och ohörsamhet inleds innan nyheterna fortsätter.

Denna intervju resulterar i att drevet kör igång på riktigt. Han beskylls och anmäls för mutbrott med mera av oppostionen och opinionsbildare. Under hela den här tiden pågår en diskussion om ifall Carl Bildt är berättigad att egentligen ta emot optionerna i enlighet med Vostok Naftas regler.


7 Januari - Vostok Nafta lägger korten på bordet.

I ett pressmeddelanden från företagets informationschef Robert Eriksson beskrivs hur styrelsen beslutat ge Bildt rätt att nyttja optionerna. Tydligheten i medias illasinnade kampanj mot Carl Bildt förstärks då inget som framkommer i pressmeddelandet ger utrymme till att spinna vidare på. Det är ttydligt att detta inte är någon unik händelse utan praxis.

Från DN - Ekonomi - "Vi har följt praxis"

Kommentarer från Informationschefen Robert Eriksson


"- En person kan ju exempelvis sluta för att gå till en konkurrent och bör då inte kunna utnyttja optionerna. Men Carl Bildt ansågs ha slutat av "goda" skäl och fullgjort sina förpliktelser. Samma bedömning har gjorts i fem tidigare fall där ledamöter lämnat i förtid. Styrelsen har följt praxis, säger Robert Eriksson, informationschef på Vostok Nafta."

Denna nyhet finns på DN-ekonomis hemsida och borde ha satt stopp på debatten anser jag.


8 Januari - kl. 16:00 - TV4.se - Bildt håller presskonferens

Utrikesministern tillbringar 40 minuter med att berätta samma saker som 28 oktober. Samma saker som Vostock Naftas informationschef meddelat DN Ekonomi och i pressmeddelande, tydligen har inga andra medier läst det? . "Jag handlade detta på exakt det sätt som jag berättade i oktober, säger Bildt". Han fortsätter med "jag har behandlats exakt som de 5 andra som lämnat Vostock Naftas styrelse".

När Bildt släpper fram frågor är den första frågan "Om du som utrikesminister kunde avstå från optionerna?" Nej blir det tydliga svaret, "jag har lagt ner tid och arbete - detta är min lön."


Frågor fortsätter komma, om att inte borde ta emot pengarna, jäv, belastning för regeringen, rätten att nyttja optioner osv.

Frågan om rätten till optionerna och styrelsebeslutet är ju intressant, "Beslutet togs ju när du var utrikesminister och inte satt i styrelsen". Vad hade journalisterna skrivit om Bildt beviljat sig 4,8 miljoner kronor genom att sitta i styrelsen och själv besluta? Skulle någon av dessa journalister gjort snabb research och läst pressmeddelandet från V-N hade de skämts om de var tvungen att ställa den frågan.

Frågan om belastning är ju intressant då belastning för regeringen just nu består i att oppositionen har gjort okunniga och förhastade uttalanden om polisanmälningar och mutor. Medias ogenomtänkta spinn om mutor och "en belastning", men vem tippade Carl Bildt tippade 2004 Bildt som nästa regerings utrikesminister? Sen skulle ju inte jag haft arbetsro om jag var tvungen att svara på dumma frågor hela tiden.

Vidre avslöjar Bildt ett litet sidospår. De svenska AP-fonderna förvaltare av större delen svenska pensionspengarna har intressen i Vostock Nafta. Tillsammans äger 1-4:e fonderna aktier för mer än miljarden i detta bolag. Bolaget kallades av Bengt Magnusson i intervjun den 28 oktober för "Putins sovjetiska maktbolag" Bildt fick då också tuffa frågor om bröderna Lundin som sitter i styrelsen. Inte intressant tydligen trots att man hela tiden fått känslan av att journalisterna velat smutskasta "moderaten som tjänar grova pengar".




Samtidigt på TV4.se

Där finns pudelns kärna. Genom hela historien har samma frågeställning kommitfrån journalisterna/reportrarna:

"Är inte 4,8 miljoner för mycket att ta emot?"

"Borde du inte säga nej till pengarna?"




På bilden ovan kan ni se att TV4:a lagt ut en webbfråga om "Var det rätt av Carl Bildt att lösa in optionerna?" Hur mycket svar ger den frågan i ett land där rå-kommunister ställer upp i val och får stöd så pass att de kommer in i riksdagen? De vill ju inte att människor skall få tjäna stora pengar och därmed betala stora summor i skatt, inga svar alls ger en sån fråga.

Det är det som mediadrevet inte kan släppa, genom hela denna historia. Carl Bildt är större än Sverige, han kan utrikespolitik som få i vårat land (se bara hur han fyllt ut den omtalade Jan Eliassons skor fullständigt). Vidare sitter han i bolag som gör stora pengar på internationella affärer och själv drar han därför in 4,8 miljoner in optioner/lön, av dessa blir väl typ 2,4 miljoner rena skattepengar. Klart grabben skall ha betalt och blir hälften av lönen skatt!? - Jäklar vad bra - de kan ju några åka buss för, andra jobba i skola, vård eller omsorg osv.

Det är i mina ögon en skammens dag för svensk journalistik, hårda ord men tänk vad lite research kunde ha gjort.



Ta gärna i beaktande Atillas inlägg i ämnet.

1 kommentar:

Anonym sa...

att du var en så aktiv bloggar hade jag ingen anning om de va inte dåligt.