20051214

Vi kan utreda kopplerihärvan opartiskt!

Bakgrund
Säkert har ni alla hört talas om den kopplerihärva som uppdagades i Bollnäs 2004. Det har inte varit kul att vara med och se sanningen i det som hänt. Ganska snart när det stod klart vad som hade inträffat beslutade vi i Socialnämnden (vi sitter i Centerparti-majoritet i Bollnäs) att vi ville ha en oberoende granskning av vår egen förvaltning. Jag tycker att det var det enda raka. Nu har vi fått 150´000:- av brottsoffermyndigheten för att utreda fallet. Det är bra för vi ska inte utreda oss själva.

Bra att veta fakta
Enligt en av Folkhälsoinstitutets utedningar från 2001-2002 nånstans så köper var 8:e (åttonde) man i Sverige sex. Mina farhågor är att härvan i Bollnäs bara är toppen på ett isberg och därför behövs forskning och utredningar av oss som ett första upptäckt fall. Den viktigaste frågan är ju, hade något kunnat gjorts annorlunda och hur?

Får vi bra material att jobba med blir det lättare att bli bättre och samt att vi kan dela med oss av detta.

Varje människa har rätt till sin egen kropp och ingen annans! Oavsett vad var 8:e man i Sverige tycker!

Läs mer på Sveriges Radio Gävleborg


// Jonas

3 kommentarer:

Cecilia sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Cecilia sa...

Låter oerhört bra med en sådan granskning må jag säga!
Funderade jag med vad som hände efter all den där publiceringarna i tidningarna. Det verkar ju nästan som om det aldrig hänt något, alla har glömt.
Inte precis som om man fått upp ögonen på ett stort problem, och jobbar framåt i frågan, och sprider kunskap.
Fast ja. Jag är ju bara en avtrubbad liten söderhamnare jag med, med noll koll på allt :D Cheers!

Jonas Rask Samuelsson sa...

Du har helt rätt när du säger att det varit tyst. Första har det varit trögt att ta fram pengarna, sen har ju tjejerna inte mått så bra varför man som politiker inte vill lyfta fram "byn:s" problem och strö salt i såren osv. Men jag tror att det här kommer bli något bra iaf...Så ni Söderhamnare är avtrubbade på sånt här?