20051204

Landstingssåpan del 2 - Makten framförallt

Nyss hemkommen från CUF:s val 2:a så tänkte jag blogga av mig lite. Har fått ett inlägg om att jag utövar pajkastning och ska pga av Marie:s inlägg vara saklig och berätta mer mina tankar också. Nu när jag fortsätter belysa denna "parlamentariska kris".

Jag börjar med några citat från den gångna veckan


Citat 1 som är ifrån Gefle Dagblad den 29 november (samma dag som beslutet skall tas)

Marcus Häggström tror inte på Ingrid Amréns hot att avgå.

- Det är rent nys. Jag kan aldrig drömma om att en socialdemokrat frivilligt lämnar ifrån sig en maktposition.


Citat 2 som är ifrån Gefle Dagblad samma dag som S-distriktet hade krismöte.

Ingrid Amrén själv tycker att hon har tagit sitt ansvar, på frågan om hon inte borde ha förankrat budgeten bättre bland dina egna?

- Man kan inte som socialdemokratisk ledare tro att någon från det egna partiet fäller sin egen ledning.



Citat 3 som är ifrån Gefle Dagblad igår efter krismötet

Därför väljer nu socialdemokraterna att sitta kvar vid makten.

- Vi vill fortsätta att ta ansvar för landstinget, men vi vill inte administrera en borgerlig budget eftersom den är så pass väsensskild från vad vi står för, säger Raimo Pärssinen.

Oppositionen är i minoritet - både i landstingsstyrelsen och landstingsfullmäktige - och kommer att få svårt att i praktiken genomföra sin budget, menar s.



Åsikter och analyser:

Citat 1: Är ofta tveksam till vänsterns påståenden om hur det är i politiken, men Marcus hade rätt. En elogé, hon sitter kvar!

Citat 2: Nä för är man socialdemokratisk ledare skall alla lyda? Jag har aldrig hört en socialdemoktatisk vision om detta landsting på jag vet inte hur länge. Inte ens när Ingrid skulle berätta om majoritetens/landstingsstyrelsens förslag till budget och verksamhetsplan på landstingsfullmäktige fanns det några positiva ord. Det var karga Nord-europa, demografi, ökade kostnader osv. Vem vill följa en ledare som inte tror på framtiden? Nä, styr hon skeppet och skjuter sig i foten riskerar hon sänka hela besättningen oavsett vad hon tycker själv. Har man inga idéer blir det svårt att gissa vart skutan skall styras.

Citat 3: Statistik ljuger inte? Om man går in på Landstingets hemsida ser man direkt mandatfördelningen. Där kan man fort räkna fram att det är 37 stycken som tillhör S, V, Mp. Det är 36 som tillhör C, FP, M, Kd, Svp. Då har jag redan tagti bort de två Söderhamnsvänstrarna, det innebär att det är deras röster som avgör besluten i landstingsfullmäktige.
Hur har S tänkt? Jag har ett par teorier:

Teori 1: De har "köpt" Anna Fält och Marcus Hägggström med nånting typ poster osv.
Konsekvens 1: Marcus och Anna behöver inte jobba i valet 2006 för de kommer inte vara trovärdiga.
Teori 2: Han tror att det blir en lätt match att få till en ny omröstning om skatt och budget i landstingfullmäktige.
Konsekvens 2: Majoriteten måste förklara varför de beslutande ledamöter som folket röstat fram till Landstingsfullmäktige inte kan besluta rätt. Samtidigt ska man veta att detta gränsar till vad som är laga lagligt.
Teori 3: S är maktfullkomlig och kör med Göran Perssons klassiker "Vi sitter kvar" då faller de udner kateogrin "Makten framför allt".
Konsekvens 3: Mycket negativ media, får bild av att vara maktfullkomliga, respekterar inte demokratiskt fattade beslut, de har helt enkelt inte tänkt efter?

Ja nu är det möte med C-DS, får se om det kommer mer kommentarer senare ikväll.

- Jonas

Inga kommentarer: