20071015

Björnriket Jämtland

Ingen har väl undgått senaste tidens tragiska händelser här i Jämtland där en jägare blev dödad på gården av en björn och igår skedde ännu en attack nu med lyckligare utgång. Det här komma väcka nytt liv i den i valrörelsen hätska rovdjursdebatten, jag tror däremot att alla inblandade denna gång kommer att ha en helt annan perspektiv. Sista åren hemma i Bollnäs vågade jag själv inte gå ut i skogen/fiska ensam. vid svampplockningen höll jag och mor oss alltid nära varandra...utifall att. Jag har vid iaf ett tillfälle varit i närheten av björn men upptäckte den inte visuellt utan bara genom visslingarna. Då var det inte kul att stå mitt ute i skogen med 3 kilometer hem till stugan och pappa och farbror, men fort gick det iaf trots gummistövlarna.

Det krävs en större tilldelningen kan jag tycka, sen får experterna analysera om det här hänger ihop med att det varit ett dåligt bär år osv?

Inga kommentarer: