20070928

Vad gäller i skatteutjämningen Axen-Olin?

Mitt 250:e inlägg får behandla en av mina hjärtefrågor, hur alla kommuner och regioner i Sverige ska få möjligheter och resurser att utvecklas och stärka konkurrenskraften.

Skatteutjämningsutredaren Ulf Wetterberg presenterade idag (referat i DN och SvD) den andra delen i sitt arbete. Nu kommer förslagen att slå mot storstäderna istället för som i våras mot "landsbygden". Hos finansborgarrådet i Stockholm, Kristina Axén-Olin, åker kommunhatten på direkt, "Jag förutsätter att regeringen slänger det här förslaget i papperskorgen" kommenterar hon.

Anledningen till att Stockholm och några andra större städer kommer att få betala en högre avgift in i system är nya beräkningsgrunder på kostnaderna för bla barnomsorg. För mig är det bara för Axén-Olin att skälla bäst hon vill. Liknande förändringar skedde i våras då första delen av Wetterbergs utredning las fram. Då handlade det om "strukturella skillnader", framförallt i lönekostnadsläge, vilket jag anser vara ett mycket dåligt argument. Jämtlands län och landstinget är så litet (befolkningsmässigt som Farsta 122´000) att möjligheten till rekrytering av läkare till våra "outposts" i ex Sveg, Bräcke och Backe är inte omöjlig men svår. Avstånden gör att du som läkare gör bäst i att bo på plats. Att erbjuda jobb i utflyttningsorter där osäkerheten om jobb i vården är högst osäker pga av svag ekonomi och utflyttning är inte det enklaste, ett enkelt sätt är att höja lönerna. Frågan är då om det är Sthlm eller JLL som har svårast att fylla platserna? Nu handlade det iofs om kommunerna i Stockholm och Sverige men låt mig påpeka att skattesnittet i Sthlms län ligger på 18,61% medans riksgenomsnittet ligger på 20,78% det är 1,5% att jobba och fortfarande hamna under snittet. Jag vet att tipset tangerar tassemarker gällande kommunala självstyrets men det är en problematik som utjämningssystemet får stå för.

Exempelvis Krokoms kommun fick i och med Wetterbergs utredning i våras en neddragning med 200:-/invånare i skatteutjämningen pga en låg andel "äldre äldre" i kommunen nu har Wetterberg tittat på andra förändrignar i kommunerna, fine är det förändring så är det.

I grund och botten tror jag inte vi kan ha kvar detta Robin Hood system. Det har ingen vinnare alla känner sig som förlorare. Jag kommer lägga stort hopp och bidra med input till Centerpartiets tillsatta grupp som arbetar med att bredda skattebaserna.

Så 250:e inlägget direkt från Jarse - nu blir det uppdatering med mor sen sova.

Inga kommentarer: