20070117

Trafikpolitik mot Socialpolitik? Bilkrock mot självmord?

Jag har vid många tillfällen funderat på varför det satsas stora pengar på ombyggnad av vägar och infrastruktur när det finns andra "politikområden" som varje år förlorar fler liv. Ett är problemet att många fler tar sina egna liv genom självmord? Hur kan det komma sig är det för att det är hårda respektive mjuka frågor?

Idag fick jag iaf ta bladet från mun när jag på Svenska Dagbladet läste en artikel om ämnet själmvord, "1000 stycken tar livet av sig årligen".

Så då sökte jag reda på lite statistik från Vägverket på antalet döda i trafiken. I ett pressmeddelande hittar jag att antalet minskat till runt 440 st år 2006.


Jag har tyvärr inte några siffror på vad det kostar att bygga om vägar och hur mycket som läggs på respektive förebyggande arbete men jag har en känsla av att det kostar mer på vägsidan.

Innan ni nu hoppas på mig och säger nånting, kom då ihåg att ett antal bilkrockar (personbil->lastbil) samt singelolyckor misstänks vara självmord.

Vidare skall man komma ihåg att SVD.se artikeln egentligen riktar in sig på att minst 329 personer förra året tog sina liv inom en månad efter de haft kontakt med den psykvården. Inget gott betyg till svensk psykvård? Som det ser ut nu är det iaf ett underkännande.


Är det inte lite fel? Jag har länge funderat på det och det känns verkligen som det börjar finnas bevis på att det är dags att agera!

Inga kommentarer: