20070809

Så sänker man sig själv

Det har troligen gått få Jämtar förbi att Bergs kommunchef Matz Larsson har slarvat med kontokortet. Det handlar om att han handlat privata varor samt även låtit kommunen stå för uttagsavgifter. Det är klnatigt och det är onödigt, med en lön på +50´000:-/månad skulle han lätt kunna slippa sånt här om han tänkt sig för och betalat själv sen lämnat in kvitton.

Nu har drevet gått och i dagens LTZ ser det inte annat ut än att det är avgång som gäller till veckan. Jag gillar inte att spekulera men det tåls att nämnas i sammanhanget.

Men ett större skäl till att uppmärksamma "affären" är att Matz Larsson själv bidrar till att gräva sin egen grav då han längst ner i en artikel säger följande:


– Jag funderar faktiskt på att betala tillbaka hela beloppet för representationsmiddagen


Och bums har Matz själv tvekat på om han verkligen borde ha representationsmiddagar. Mina båda mina föräldrar har genom hela min barn- och ungdom jobbat i kommuner, därför har detta ämne frekvent varit uppe till diskussion. Det som jag lärt mig genomgående är att många högt uppsatta inte är säkra på vilka regler som gäller och vad som är tillåtet. Med detta menar jag att det är fullt tillåtet att ha representation/arbetsmiddagar, däremot verkar Matz Larsson själv tveka på om det är riktigt. Det skapar för läsarna och medborgarna i Berg en påspädd misstro och möjligheten att sitta minskar.

Nä en lagom pudel vore bäst,

"Jag har slarvat och därför håller jag nu på att gå igenom alla kvitton jag
lämnat in för att se om det skett tidigare. Sen skall jag betala tillbaks varje
krona och göra rätt för mig och hoppas på Bergs invånares förlåtelse. FÖR JAG
TRIVS HÄR I BERG OCH VILL FORTSÄTTA JOBBA FÖR..."

Undra om det blir vadslagning inför måndag, jag tror han får gå tyvärr. Avskedet lär kosta minst 250´000 och nyrekrytering minst 150´000 + lönehöjning.

Inga kommentarer: