20060825

Lite smått och gott från veckan som gått

God eftermiddag

Ska previs gå från jobbet men vill avsluta veckan med lite kort tips från veckan som gått.

Valupptakt Forsa hade vi på söndagen, bidler och tal hittar ni här.

Maria Rankkas brev till Kjell Jansson på SCB om AKU:n - arbetskraftsundersökningen. True or False?

Kjells svar kom snabbt.


Ja nu är det dags för kräftkalas med Helena och Henrik, läs mer här, det ska bli skönt eftersom att jag varit på jobb varje dag sedan måndags förra veckan.

Tips är också att läsa Peter Dunders blogg, han skall som löjtnant i marinen iväg utomlands på uppdrag. Min uppmaning var att försöka blogga lite därifrån, Centerpartiet förra året hade en diskusion i kommittérna om hur man skall behandla kontot för internationella uppdrag. Är det Bistånd eller militär verksamhet? Personligen anser jag att det bör betraktas som nån form av bistånd.

2 kommentarer:

Peter Olevik Dunder sa...

Jaha Jonas, du tycker att jag ska blogga lite om jobbet. Jo jag vet att du sagt det till mig tidigare och härmed även sagt det i bloggosfären.

I korthet så är det jag kommer delta i Estland en operation för att röja äldre mineringar till sjöss. Självfallet kan det ses som en form utav bistånd. Hur det i dagsläget finansieras internt inom statsbudgeten kan jag inte svara på; men jag ser det som ett värdefullt bidrag till fred och framsteg att röja mineringar. Med högt ställda krav på hur biståndspengarna ska användas så kan det bli så att pengar blir outnyttjade inom enprocentsramen, dessa potentiellt outnyttjade medlen skulle som jag ser det mycket väl kunna användas för utökad minröjning.

Jonas Rask Samuelsson sa...

Sent svar hursomhavet ligger er verksamhet under "internationella operationer" kontot som har typ 100 miljoner mot SIDAS miljard budget. Där kan jag anse att den nästan skall vara densamma.