20090331

Pelle Åsling på Aftonbladet om mjölken

Per Åsling, ordförande i Milko, skriver idag på Aftonbladets debatt om framtiden för mjölkproducenterna i Sverige. Slutklämmen i artikeln är riktigt spännande.

För det första måste mejeriföreningarna tillsammans arbeta
för de svenska mjölkgårdarnas överlevnad och sluta prispressa för att vinna affärer. I slutändan drabbar det konsumenterna när de närproducerade livsmedlen försvinner från butikshyllan. Ett gemensamt initiativ från landets mejeriföretag vore därför önskvärt.


För det andra
måste handeln sluta ställa landets regionala mejeriföretag mot de multinationella jättarna i upphandlingarna. Mjölk kan inte likställas med Coca-Cola. När tjänstemännen på Coop Sverige nyligen fattade beslut om att kasta ut de mindre mejeriföretagen från butikshyllorna hotar man just den mångfald man säger sig arbeta för.
Det finns en artikel jag läste en gång om som handlade om att om du tappar tron på produktens mervärde (ex. skillnaden mellan att köpa Cola Light och Cola Zero) minskar du också köparens behov av produkten. Det slutar med att en annan produkt tar över det mervärde "Du" nyss erbjöd.

Någonstans tycker jag det finns en paradox som är spännande mellan läsk och mjölk. I Åslings artikel går han hårt åt handlarna och jag håller med. Det finns inget som känns mer otryggt än att köpa alla dessa egna märkesvaror som finns ex. I Love ECO från ICA och Coops egna märkens osv. Vad spelar det för roll om detta inte är från orten? Jag älskar ekologiska äpplen som kommer från argentina, åh vad hyckleri! Samtidigt som man kör prispress på mjölken så slängs det ut företag från butikskedjorna på löpande band. Den bästa annonsen är den från COOP nord som precis hade föreslagit att man skulle sluta köpa Milkoprodukter men säger sig älska KRAV - arlas bönder finns i söder OCH i Danmark. Det är ganska långt bort!?



- Läsk tillverkas av vatten och syrup som blandas och kolsyra tillsätts. Det förpackas i en plastförpackning och säljs för 15 kronor halvlitern. Goda värden är fabrik i haninge (läs här) och en hel del pengar till reklambranschen i sverige samt vanlig distributionsledet.


- Mjölk tillverkas av vatten och gräs/foder som tappas och tappas i papperstetror och kan användas för mycket mer än dryck och grogg (ex. 100-tals sorters ost och andra produkter) och säljs för cirka 5 halvlitern. Goda värden är jobb i alla delar av landet, pengar till reklambranschen och jobb i distributionsleden, utöver det så finns möjlighet att koppla på turism sen tillkommer dock bieffekter som stark benstomme och friskare tänder osv.



Kanske är utmaningen för Sveriges mjölkproducenter att förklara varför vi konsumenter ska betala 15:- halvlitern för mjölk vilket kanske mer speglar dess rätta värde?

1 kommentar:

Anonym sa...

Bra inlägg men jag tycker att man bör trycka på att vi i det här landet har ett gemensamt ansvar. Det är inte bara bönderna det handlar om utan om oss alla. Hur vill vi att det här landet ska se ut? Ska det växa igen eller inte? Vad har vi då kvar? Det blir en följdreaktion: den svenska landsbygden utarmas och det innebär färre jobb och mindre med inhemska livsmedel och turismen kommer att minska m m. Så därför har svensken ett gemensamt ansvar: Köp närproducerat och inte importerat.