20090212

Norrlands framtid

Emil Källström lyfter en spännande diskussion på sin blogg, vad är problemet i Norrland? För trots alla negativa siffror alla är så glada i hågen att lyfta fram och ropa efter mer pengar så har vi mycket att både ta, leva och njuta av och vi föddes inte i underläge. På sveriges radio (hittar inte klippet) hörde jag häromdagen en man som blivit varslad/uppsagd på husvagnstillverkningen i Dorotea (inte skoj) hans lösning var fritt citerat "jag ska ju ha ett jobb och tänker inte gå arbetslös så jag kommer flytta". Det var nåt han kallade en lösning jag kallar det flyktbeteende.

För det är inte så att staten eller någon annan bestämde att "i norrland ska följande företag finnas!" Nä företag kommer inte från som en skänk från ovan det handlar om vilja, inställning, möjligheter och företagsklimat.

Har också en ganska färsk undersökning från en kommun i Jämtland där en majoritet av invånare (enligt undersökningen) inte skulle rekommendera en släkting eller vän att flytta dit. Att vi då har problem med utflyttning i Norrland låter ju inte så oväntat om vi inte ens kan rekommendera andra att bo här. Hur ensamma vill norrlänningen egentligen vara.

I dag och imorgon diskuteras den här frågan på Europaforum norra, vad är våra möjligheter vad behöver vi göra, vad är vi bra och framförallt - Vad är vår självbild?

Ja vad är Norrlands framtid? Jag låter frågan gå vidare till Andras Stenmark, Stefan Tornberg, Johan Kling, Maria Kristoffersson, Hanna Wagenius.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag tror inte man kan skuldbeläga de som blir arbetslösa för att de flyttar. Alla är vi ansvariga för våra egna liv och de val vi gör. Det är dock viktigt att inse att konjunkturen svänger igen och att orka ta sig igenom till nästa sida. Då det gälelr Norrlands framtid så är det ju så att efter energiuppgörelsen förra veckan så är Norrland än mer av Europas kornbod än vad det varit tidigare. Norrland ahr enorma resurser ur energisynpunkt som kommer att behövas för hela Europa. Vi måste bara få våra egna i regeringen att se och inse vilke resurser regionen har och hitta konstruktiva vägar att nyttja dessa resurser. I miljö och klimatfrågan så har Norrland ett försprång då vi redan nu kreerar mer än vad vi förbrukar. Maria Kristoffersson

Jonas Rask Samuelsson sa...

Hej!

Ja energiuppgörelsen säter Norrland i en bra situation med stora möjligheter, det gäller att vi tar iniativ och förvaltar dem väl.

Min mening var inte att skuldbelägga arbetslösa och de som flyttar. Försökte väcka diskussion till varför många tror att lösningen finns inte här och jag träffar många yngre som har samma inställning och anser att det löser om jag flyttar dit. Den avsaknad av möjligheter här i Norrland som många upplever tror jag är en av de största utmaningar att ta itu med för Norrlands framtid.

Anonym sa...

vad jag letade efter, tack