20081126

Kalle raljerar över opartiskhet

Kalle Olsson på Länstidningens ledarsida har en lagomt raljerande ton över att landshövdingen valt att gå med i gruppen om att bli av med Maud Olofsson på Facebook. Kalle borde nog ställa sig frågan vilket förtroende Britt kommer inge något av de centerpartistiska eller borgerliga kommunalråden i länet framöver. Britt har visat handlingskraft och byggt upp ett förtroende men det här öppnar för frågetecken och misstro.

Ska det här länet lyckas att bli friskare, fler och rikare är tillit ett ledord - inget att skämta om.

Läs också på Öp.se om ett brev från Magnus Andersson till Mona Sahlin med anledning av dagens nyhet.

Även Nisse Sandqvist har kommenterart det här, dock missat att Britt, enligt ÖP.se, gått med i tveksamma grupper efter att hon tillträtt som

3 kommentarer:

Nisse Sandqvist sa...

Jag tror inte att jag har missat några grupper - däremot diskuterar jag gärna vad begreppet "tveksamma grupper" innebär. Avgör ens medlemskap i grupper på Facebook nivån på de politiska samtal man för i verkliga livet? Jag är inte helt övertygad. Jag är tillsammans med en kvarts miljon andra medlem i "I have more Foreign Policy Experience than Sarah Palin" och samtidigt tycker jag att "Don´t support Communism - Say NO to tap water" är en av de bättre grupperna på Facebook. Innan hon skyddade sig från offentlig insyn hade också Britt Bohlin massor av gruppmedlemskap, typ "SSU Norra Älvsborg" och liknande som jag tycker att man kan diskutera huruvida de är representativa för henne eller ej. Jag landar i bedömningen att man inte kan ta gruppmedlemskap på Facebook - en sida som ännu har något av ett löjets skimmer över sig - lika allvarligt som exempelvis en egen hemsida eller annan officiell presentation. Kanske blir emellertid detta affären som ger (absurt nog) Facebook större legitimitet som "en officiell bild" av folk. Men jag hoppas inte det.

Över huvud taget känns det här som ett klassiskt försök från centern att med hjälp av partimedia och utspel på riksnivå hitta en fråga långt bort från näringsministerns område. Det måste vara obekvämt att - mot bakgrund av den omfattande otrygghetspolitik som regeringen hittills har fört - fortsätta få frågor om så konkreta saker som tiotusentals människors akuta ekonomiska problem. Lättare då att hitta en icke-fråga att haka upp sig på.

Jonas Rask Samuelsson sa...

Hej!

Som jag skrev och som det står gick hon med i en kampanjgrupp för S i EU-valet. Tillsammans med några till grupper tycker jag det väger fel. Jag tror inte heller att gruppmedlemskapet speglar ens egen retorik och debatt. At Britt har varit med i SSU Älvsborg är ju inget problem där började hon väl sitt engagemang och har en hel del känslor kvar, likaså med S. Däremot när gruppens syfte är att aktivt propagera för eller emot något bör en person i offentligheten tänka sig för tycker. Att säga att facebook har ett löjets skimmer över sig håller nog inte Obamas kampanjstab med om, Obama satsade till och med på annonsering inuti ett bilspel i sin kampanj så att säga att facebook bara är nöje och inte har något att lägga vitk vid är fel tycker jag. Gruppen Berit Åhs, är den halvt humoristisk också?

Jag tycker att din syn på ex facebook speglar delar den attityd som gav exempelvis främlingsfientliga åsikter fritt utrymme när mIRC var populärt slutet på 90-talet och början på 2000-talet. NAr jag chattade med vänner och andra var det oftast i grupper som Bollnäs eller Hälsingland, men det fanns ALLTID chattkanaler med namn som "88", "INFO14" osv. oavsett server jag var uppkopplad på. I princip alltid (jag = nattuggla) fanns någon där svarade på frågor och åsikter som man uttryckte där, ofta kändes de väl pålästa och organiserade. Där fanns ingen polis, vad som helst gick att yttra utan risk för åtal. Jag tror att facebook har mer än samma potential för dagens ungdomar som är ännu mer individuella och söker information på ett helt annat sätt än via journalistikt skapade nyheter.

Att magnus ställer frågan till mona om vad tycker och vad hon gör är helt rätt. Jag har sett honom blivit kallad nazist flera gånger (själv med, vi är ju hälsingar båda två) av etablerade SSU:are. Det har kommit uttalanden från S-företrädare med liknelser till Hitler & nazism från valda politiker i (s), nazism? Lägg ihop det med texten "gnaga sönder demokratin" och du har en en otrevlig syn på människor eller en konstig partikultur. Allians för Sverige valdes i allmänna val, 180´000 har fått jobb i Sverige. Statskulden minskar och det är överskott i statskassa som ger möjlighet att satsa mer om det behövs. Det har inte funnits förr, varför skulle vi vilja dölja att det faktiskt går bäst för Norrland i jobbtillväxt osv. Utmaningar och problem har vi demografi, utflyttning och geografi. Men när jag och till jämtland inflyttade kompis i en affär i Hammarstrand får frågan "men varför flytta ni hit till jämtland, här finns inget" då tror inte jag att problemet behöver lösas i Rosenbad. Vi behöver jobba med attityder för att lyckas. En liknande erfarenhet finns också inom det norsk-svenska gränsprojektet med Krokom/Strömsund & Norge. Där svenska ungdomar bara vill dra från orten och aldrig mer komma tillbaks medans norska villl flytta ut och sen komma hem för at bosätta sig. Där har vi en utmaning att vända attityder.

Slutligen angående trygghet kan den i ett samhälle bara byggas genom att alla människor har en funktion en betydelse samt tak vöer huvet, mat och inkomst. För at nå dit behövs fler jobb och skyddsnät som fungerar. Vi har vårdköer, bristande rehabilitering mm. trygghet är inte att passifieras i en sjukskrivning. Tryggheten tror jag kommer med skratten och samtalen med dina arbetskamrater - inte utanförskap och bidrag. Det dukade bordet som togs över var en lögn det tror jag alla insett.

Nisse Sandqvist sa...

Att kampanjen för Obama har lusat ner varenda kubiktum av amerikanskt cyberspace, och däribland naturligtvis Facebook, är inget jag förnekar. Men Obamakampanjen och Sverige är, gubevars, två lite olika världar. Britt Bohlins verksamhet (eller i det här fallet, overksamhet) på Facebook hade lika gärna kunnat förbli fullständigt okänt utanför en liten krets engagerade socialdemokrater.

Bohlin verkar också mycket seriöst ha avsagt sig alla känsliga politiska kännetecken i och med utnämningen till landshövding, men helt uppriktigt glömt bort Facebook-grupperna. Egentligen tycker jag inte att det är mycket att förvånas över, så länge vi har politiker som är sig själv nog och inte har kampanjstaber som ständigt putsar en heltäckande mediefernissa.

När det sen gäller sossarnas politiska kultur så kan jag hålla med om att den stundom är tramsigt pompös. Jag begriper inte i vilket sammanhang nazigrejen över huvud taget kan förekomma - kommer random SSU:are ofta fram till CUF:are och kallar dem nazister apropå ingenting? - men det ska rätt mycket till mellan en sådan katastrof och Britt Bohlins skämtsamma gruppmedlemskap på Facebook.

Angående den "passiviserande sjukskrivningen" känns det för mig som en väldans knepig utsaga för att komma från en som förespråkar borgerlig politik. Försök övertyga min mor om att de stramare sjukskrivningsreglerna gör hennes tillvaro tryggare; för henne närmare en arbetstillhörighet - och inte närmare avgrunden, som ju är det bestämda intryck man får av allianspolitiken. Särskilt övertygande kan det aldrig bli från de blå ballongernas planhalva...