20081113

Kalle missar poängen

Dagens skola har problem så långt är tydligen jag och Kalle Olsson på Länstidningens ledarsida överrens. Det är när det kommer till att göra något åt saken som åsikterna går isär. Centerpartiet släppte igår ett förslag om att premiera duktiga lärare. Låter bra tycker jag, det skall finnas möjligheter att ha något att sträva efter utöver dagliga arbetsuppgifter.

Det är så spännande med väsnterkanten i det här när Kalle Olsson levererar sin lösning blir det gnäll över att Centerpartiet inte lyfter sjuksköterskor, brandmän osv. tydligen skall alla eller ingen lyftas. Mest fundersam ställer jag mig till det här "lösningen på problemet heter inte högre lön till de bästa utan en generell standardhöjning". Peps sjöng en gång "vad fan är hög standard?" Jag antar att Kalle menar "vi kör som idag men höjer skatten och bränner mer skattepengar!". Byt skiva...?

Slutligen vill jag lyfta frågan om det är så att elever är dumma huvudet. Ständigt i denna värld när man behandlar elever & ungdomar som kompetenta individer får man ett slag i huvudet. Elever tyker läxor är jobbigt så det skulle ge lärarna dåliga betyg osv osv.

Jag vill här lyfta mitt ständiga exempel från en skolpresentation i Bergvik utanför min uppväxtort Bollnäs. Under min klasspresentation om
CUF börjar läraren lägga sig i och påpeka att "det går inte ge elever mer makt hur skulle det sluta då". En kort diskussion börjas men till slut fattar jag mig.
Jag ställer följande fråga "Om ni skulle vilja satsa pengar på någonting är det då glass eller bättre läroböcker?" i princip alla räcker upp handen för bättre läroböcker - blänger surt på läraren och fortsätter prata om hur CUF ser på samhället ur ett underifrånperspektiv där delaktighet och inflytande är viktigt FÖR ALLA.

Inflytande & delaktighet stärker också individens hälsa samt samhällets som total. Kanske något att tänka på i vår del av Sverige? Nu blev det långt men ibland blir jag bara så trött läs mer hos Magnus Andersson . En fråga Kalle hade du Kalle gett lärare dåliga betyg för att de gav mycket läxor eller vet du att det bara är så "med dagens ungdom"?

3 kommentarer:

The Incredible Egg sa...

Så länge du får eleverna att tycka om dig, kan du komma undan med att vara en urusel lärare. Nu kan man dessutom få en löneökning!!

Jonas Rask Samuelsson sa...

I en värld där ala elever går till skolan och inte vill lära sig något fungerar dit resonamang. Jag tror elever är sugna på att skaffa sig nya kunskaper. Människan är nyfiken på nya saker...i min värld där jag lever - din?

Kredor sa...

Jag tror rektorerna är nyckeln till både bättre lärare och elever. Om man hade högre krav (högre löner) på vilka man anställde som rektorer kanske de faktiskt kunde fungera som pedagogiska ledare....

Ett bra exempel är Börje Ehrstrand
www.rinkebyskolan.se
/Örjan B