20081029

Ett underbart måste


Sjukhuskulvertarna tre våningar under entren där gymmet Zefyren ligger.


Det finns inte alltför många riktiga måsten i livet det handlar mer om val. I en bok sa ett barn en gång "det finns bara två måsten - bajsa och dö". Jag har några måsten ett stort är att träna. Efter en misslyckad landning (landade på rygg) i Sälen för några år sedan fick jag spendera ett dygn på mora sjukhus och i våras gick några muskler i armen sönder när jag föll konstigt i Funäsdalen vid offpist åkning. Båda skadorna har gjort att träning är ett måste men jag till påstå att det är effekten på min psykiskahälsa som motiverar minst lika mycket. Känslan efter ett bra träningspass är underbar att njuta av. Ingen stress, trött i kroppen men pigg i sinnet. Sen far endorfinerna runt i kroppen nästan så det kittlas i magen far man tå som bonus.

I landstinget satsas det på att skriva ut FAR, fysisk aktivitet på recept, i samverkan med organisationer runt om i länet. Effekten är bevisat god, så nästa gång kanske det är läge att fråga efter det istället för ett läkemedel?

1 kommentar:

Anders sa...

Hej! Tack för påhälsning i min blogg!
Ser att vi är från samma län. Kul!
Och här delar vi känsla, träning är underbart!
Jag har också åkt mycket skidor, spräckt ett revben i en vurpa i Duved, osv.
Annars har det varit mest fallskärmshoppning för min del.

Välskriven blogg du har!
Men vi står nog en bit ifrån varandra politiskt, även om jag delar mycket av frihetstanken som liberalism brukar stå för.

MvH
Anders W