20080807

Äntligen kommer Barnsjukhuset Martina

Den 22 september öppnar i Stockholm det helt privata barnsjukhuset Martina. Att det är bra håller inte alla med om, det har startats hemsida, blogg och facebookgrupper emot det.

Jag tycker det är jättebra att mer vård produceras i Sverige. Nu finns det köer men Martina att avlasta den offentliga vården och öka tillgängligheten för de som inte har sjukvårdsförsäkring, något som fler borde inse. Det antas vara överklassen som tecknar sjukvårdsförsäkring, dessa kommer i.s.f. att bidra genom de betalar dubbelt för sin vård. Skatter, försäkring fler som skall ha lön bidrar med mer pengar till den gemensamma kassan som är betalare av dagens offentliga barnsjukvård i Stockholms läns landsting.

Tråkigt att några bestämt sig för att:

- Monopol är bra
- Det skall vara lika synd om alla
- Tillväxt inom sjukvårdssektorn skall förbjudas
- I Sverige har alla det bra genom det offentliga och vi har inga orättvisa skillnader i vården


Jag tycker :

- Mångfald skapar konkurrens, fler arbetsgivare och om politikerna vill öka frihet att välja vilket skapar drivkrafter för bättre kvalité
- De som väljer att betala dubbelt för sin vård får göra det så länge den betalar sin andel till den offentliga vården.
- Att öka utbudet av vårdvolym är helt rätt, vi har ju fortfarande minst lika mycket offentlig vård. Nu får vi faktiskt mer vård i Stockholms län då några kommer barn kommer bevista barnsjukhuset Martina istället för den offentliga sjukvård.
- I sjukvårdssverige har vi bra kvalité men låg tillgänglighet, vi har skillnader i båda mellan län och sjukhus. Inte heller har jag rätten att välja att föda på sjukhuset i Östersund om jag bodde i Värmland trots att det enligt statistiken från SKL Öppna Jämförelser, är större chans för mitt barn att överleva då. Därför är det helt rätt att öka tillgängligheten på ett sånt här vis som är gratis för landstinget.


Att Barnsjukhuset Martina öppnar i Stockholm kommer leda till följande:
- Ökad volym av barnsjukvård och akutsjukvård i Stockholmsregionen.
- Fler som får lön = mer skattepengar till dagens vård i Stockholms län.
- Fler arbetsgivare att välja mellan för sjuksköterskor som är missnöjda med sina låga löner.

Nä äntligen kommer sjukvården i Stockholms län att förändras den 22 september - bra!

3 kommentarer:

Johan Dahlberg sa...

Det är sorgligt att höra ditt resonemang. Jag kan inte förstå hur någon kan tycka att det är rätt att föräldrarnas plånbok ska styra hur bra sjukvård du får. Hur man kan tycka att det är rätt att barn med handikapp ska få sämre sjukvård.

Jag kan helt enkelt inte förstå hur någon kan anse att man ska öka klassklyftorna i ett land. Jag blir helt enkelt skrämd när jag läser dina åsikter.

Andreas Stenmark sa...

Grymt bra inlägg jonas, stringent samt att man kan följa din diskussion på ett bra sätt ! Jag håller med dig att fler "producenter" ger en förbättrad sjukvård. För var brister världens bästa sjukvård? det stavas tillgänglighet.

Peter Olevik Dunder sa...

Dahlberg: Om vissa föräldrar öppnar sin plånbok ytterligare (dvs efter att ha betalat skatter) så styr det fram mer sjukvård för alla. Man väljer inte sina föräldrar men att kalla detta ett handikapp synes mig vara ett sätt från din sida att med förstärkningsord poängtera din icke underbyggda tro på försämring.

Om klassklyftor handlar inte inlägget. Så tillvida du Dahlberg inte menar att exvis jämtar är en klass och värmlänningar en annan klass avseende bb-kvalitet. Off-topic: Sverige har världens minsta lönespridning. Att då tala om ökade klyftor som något att vara skrämd över synes mig ytterligt världsfrånvänt. (Jmfr Bergh för ytterligare resonemang på ämnet.)