20080521

Blir aldrig fri - det är fel!

Många är vi i Sverige som står utanför systemen. Jag själv betalar skatt, hyra osv men jag är inte med i facket och inte heller i någon som helst a-kassa. När kommunal gick ut i strejk fick flera jag kände se till att "tvångsinlösas" omedelbart i facket för att kunna få ersättning. I detta Sverige är det inte rätt att som jag känna ett större tryck att prestera i mitt jobb när osäkerheten är större, min unika insats är värd mer. Det ger mig personligen kanske 400:- i månaden = ca 2% extra varje månad istället för ev a-kassa. It´s fine with me - jag blir lat av trygghet.

Därför blir väldigt irriterad när jag läser SKL:s Sophie Thörne, arbetsrättschef på SKL:s, uttalande om oorganiserade i DN.

Att man som oorganiserad får ta en del hårda ord nu är något man får stå ut med
om man valt att stå utanför, men det kommer ju en tid också efter konflikten.


Det verkar mest vara ett problem med att det finns oorganiserade människor i samhället som valt att stå "utanför". Devisen systemet framförallt verkar härska på SKL- människan före systemen är jmin tes. Självklart skall inte dessa gruppers motsatser utnyttjas av arbetsgivare och ersätta fackansluten personal vid ex strejk. Men lika lite skuldbeläggas som ett problem för "den svenska modellen".

Mitt val är mitt och skall respekteras!

Inga kommentarer: