20080312

Sluta degradera politiska förtroendeuppdrag

Det är med viss bestörtning jag läser LTZ.se hur ledarskribent Kalle Olsson funderar -"Kan man begära att folk ska orka läsa igenom tjocka pappersluntor innan sammanträden?" självklart det är ett måste att ta till sig under och information anser jag.

"Hej heter Jonas - jag jobbar med politik" är inte världens bästa replik i flera sammanhang. Regelbundet blir kommentaren gud vad tråkigt eller ett avståndstagande och den tilltalade tror att nu kommer propagandamaskinen köra igång. Samma känslor som jag kan ha om ex elektronikutbildning osv. Men om jag då ifrågasätter utbildningen och funderar i termer om borde inte utbildningen ta in mindre kunskap för att fler ska läsa får ju helt fel effekt. Det sänker ju bara kvalitén på utbildningen och undergräver legimiteten än mer.

I allmänna val valda politiker är ett av de tyngre benen som vår demokrati vilar på...ska politiker ta reda på mindre men besluta lika mycket är vi ute på en farlig stig. Nä Kalle vi behöver inte ifrågasätta hur mycket men snarare hur vi organiserar politiken och politikens verktyg. Bättre användning av IT, nya mötes- & arbetsformer och mer omvärldsanalys är nog viktigare områden att ifrågasätta.

Har vi i de politiska partierna lyckats med uppdraget att locka folk till oss och göra politiken intressantare eller behöver vi mer lyssna mer och vara mer tillgängliga?
Bloggar är ett exempel, Youtube (amerikanska president valet är ett gott ex) är ett annat, båda skapar distansoberoende tillgänglighet till föreläsningar, tal osv med möjlighet att kommentera för de flesta medborgarna.

Såg för övrigt att både Jan Björklund och ÖP:s ledarsida gick på samma linje i frågan om sexbrottsdömda som jag skrev om tidigare.

Inga kommentarer: