20080226

Torsk, miljöpartiet, Thomasson

Uppdatering: Några bloggare har kommenterat under dagen Karolina, Hanna och Magnus. Fortfarande inga svar på utifall Mp & Karin läser diariet eller länets två stora, en får tänka själv med andra ord. Tycker iaf att det känns skönt med Karros avslutning
-"MEN då jag tillhör det tuffaste politiska ungdomsförbundet ,CUF, kan man vänta sig att jag inte ger upp så fort."
- Keep it up Karro!
-- -- -- --
I ÖP har jag anklagat Mp för att ha kopierat en motion om att stoppa inköp av torsk som lämnats in av Karolina i CUF. Karolinas medborgarförslag registererades i Österunds kommuns diarie den 13 februari medan miljöpartiets och Thomassons motion registrerades den 22 feb alltså mer än veckas mellanrum jag tar det för troligt att Karin eller någon annan i Mp besökt kommunens diarie eller läst tidningen.

Nu i fredagskväll förnekade Karin Thomasson på sin blogg att hon inte sett någonting...
"För att vara säker kollade jag igenom anmälda medborgarförslag från juni i
fjol och framåt. Inget torskförslag från CUF. Och förresten, det är väl bara bra
att så många som möjligt driver på ett torskstopp? Det där var väl ändå
sandlådenivå?" skriver Karin Thomasson på sin blogg.

På Östersunds hemsida finns kommunens diarie där vem som helst har möjlighet att söka efter handlingar, något jag rekommenderar politiker att nyttja. Här kan man ex söka på "torsk" eller "medborgarförslag" och du får träffar båda gångerna om Karolinas förslag.

- För mig handlar inte det här om torsken, det här handlar om hur vi etablerade politiker möter unga & hur vi tar tillvara engagemang. Att politiska partierna försöker få monopol på idéer genom att trycka ner andras engagemang är på sikt farligt för demokratin. Jag tror att Karolina råkade trampa på ett par ömma tår när hon skrev och kommer få lite uppmärksamhet på det här förslaget som egentligen bara "det enda miljöpartiet" får driva.
Slutligen en länk till vad miljöpartiet vill nu men inte inte fick igenom i den förra regeringen som man stöttade till makten. En länk till vad nuvarande ansvarig centerminister gör för att komma någonvart.

Inga kommentarer: