20080109

Kreativiteten är död - leve kreativiteten!

Senaste veckan har mitt studsiga barnasinne vaknat till liv igen. Som liten ville jag alltid studsa och hoppa på stenar mm hela tiden. Andan levde kvar och kanske var det ett av skälen till varför jag bytte till snowboard istället för att åka på dåtidens skidplankor. Känslan att kunna utforska "snövärlden" var större på snowboard och jag sökte nyfiket efter nya upplevelser, så än idag.

Kanske ligger det nånstans där en parallel med det som Fredrick Härén vill uppnå med sina föreläsningar om kunskap. Att jag söker lösningar på hur jag kan njuta maximalt av en snöformation (åker helst i natursnö) och hur kunskap skall värderas. Einstein sa ju att fantasi är vikitgare än kunskap - ganska sant.
Sverige har slutat drömma lyfter Fredrik Härén fram som en glödande tråd i sina föreläsningar om kunskap. Han berättar om sin rädsla för hur insnöade vi är i vår kultur och hur vi tror att vi kommer klara välfärden genom mer kunskap. Fredrik var även omskriven i DN för ett bra tag sedan med sin bok han gett ut om kreativitet.

Håll till godo men du kan riskera sömnlösa nätter. De båda föredragen har skakat om mig rejält och det är nog dags att vi återigen börjar vara inlyssnande, tänkande och drömmande!


Tack till Peter Olevik Dunder som sökt kunskap hos Linus Olofsson.






Inga kommentarer: