20071102

Hemma från New York…rikare?

Nu jag landat och väntar på tåget som skall gå härifrån Arlanda. Efter cirka 10 timmar flyg och kommande 5,5 timme tåg kommer resväskorna stå i garderoben igen. Det är med både glädje och sorg jag har lämnat ”det stora äpplet”. Intrycken och upplevelserna har varit många under de första dagarna kunde jag för andra bara redogöra för mina sista 4-5 timmar. Mer intryck än så klarade inte hjärnan att av att bearbeta tillräckligt fort. Jag har aldrig varit i en stad så stor som denna tidigare vilket gjorde att målet har varit att få se FN från insidan och få en känsla av New York som stad. Det har inte blivit överdrivet många kulturupplevelser men New York i sig är en kulturell upplevelse. Sällan har jag sett en internationell stad som denna, de kvällar vi var ut (alla utom tisdag?) träffade vi folk från världens alla delar. En sak som är säker är att en dag snart kommer jag återvända. Utifall det blir som besökare, i jobb eller för att stanna får man se men resa blir det. Det är så lärorikt att inse ex att sjukhus inte behöver vara speciella stora monumentala byggnader. När jag strosade på gatorna kunde helt plötsligt personer med sjukhuskläder kliva ut på gatan från byggnader som hyste både klädbutiker, barer och annat. I Sverige upplever jag att debatten om sjukhus ibland nästan fanatiskt handlat om att få ha kvar en stor byggnad som strålar av pondus, myndighet och trygghet därför har innehållet inte alltid fått stå i fokus.

Det har varit en strålande lärorik resa och speciellt att få följa ungdomsdelegaternas arbete. Jag passar på att lyfta fram de som smart nog använt sig av Internet för att delge fler i hemlandet om sitt arbete:

Ben Groom Australia – next leader of Australia?
http://www.youthrep.org.au

Mara och Jonathan Germany– always having the latest meetings!
http://www.germanyouthdelegate.de

Erlend & Mariannne Norway– Old friend from my time in the Nordic Center Youth.
http://fnblogg.lnu.no/

Gabbe och de andra svenska LSU delegaterna - the swedes!?
http://fndelegater.blogspot.com/

och det finns fler men det här var några ... nu kommer snart tåget = sovdags!

Inga kommentarer: