20071023

Nervöst hos moderatledningen?

Det verkar som om gårdagens DN-debatt inlägg mer står för vad moderater i landet tänker än vad som sägs tycks hos moderatledningen. Nu går Per Schlingmann ut i media och kritiserar regeringens egen förhandlingsman "han har överskridigt sina befogenheter", säger moderate partisekreteraren till SR Ekot.

Jag finner det märkligt att Schlingmann via media försöker styra Jan-Åke Björklunds arbete. Jag har själv träffat Jan-Åke Björklund vid hans träffar med politikerna, i Jämtland då. Han presenterar precis som han säger vad kommuner, landsting, regioner och partier har sagt, svaren är ju offentliga här på regeringen.se/ansvarskommitten. Jag trodde att ordern var att det är underifrån som idéer och viljan skall komma.

Att Schlingmann vidare säger "I min värld handlar folklig förankring om att väljarna ska få säga sitt" visar på en viss panik i viljan att stoppa regionbildningen. En folkomröstning i frågan om hur regioner skall bildas är inget lätt apparat. Vem utser alternativen? Hur många alternativ per omröstning? Alla som någonsin ställt en propositionsordning vet att det går att styra en röstning, mötesteknikens ABC. Nä snarare är en regionbildning i Sverige ett hot mot nationalstaten och kanske mot Schlingmanns syn på hur Sveriges skall styras. Regionbildningen kommer lyfta mycket makt och resurser från statsapparaten till regionerna, äntligen en chans för ett nytt styrelseskick för Svea Rike. Å min ära ska Schlingmann ägna sin tid åt att leda moderata samlingspartiet och hålla fingrarna borta från den regionala syltburken.

Inga kommentarer: